top of page
  • atletiekschilde

Belgisch Kampioenschap Berglopen (Membre-sur-Semois) 30/04/2023 - door Veerle Marechal

Leerden we in de aardrijkskunde les niet dat er in België geen bergen zijn? Daarom moest ik uiteraard nagaan wat men met dat kampioenschap bedoelde en omdat het nogal een eindje rijden is voor zo maar eens te gaan kijken besloot ik ineens maar mee te doen…


Met een paar weken oefenen op de bruggen in de buurt hoopte ik toch min of meer klaar te zijn om die 'bergen' te bedwingen.


De start werd gegeven op de brug over de Semois en dat gaf de gelegenheid om over die eerste honderden meter toch enige afstand te creëren tussen de andere lopers, want op zo’n paadjes met veel boomwortels, losse stenen enz. zie je toch graag wat er op je af komt om valpartijen te vermijden. Ditmaal heel rustig vertrokken want ik besefte dat er nog heel wat energie nodig zou zijn voor de komende beklimmingen. Toch hielp dat niet veel want halverwege de eerste steile helling hapte ik al naar adem.


Mijn voorliggers waren reeds aan het stappen en ik volgde hun voorbeeld, wel met enig schaamtegevoel maar dat ging vlug over want nu had ik de tijd om te genieten van de prachtige omgeving. Eenmaal boven rustig beginnen lopen en hoewel het op het grillig dalend parcours opletten geblazen was keerden langzamerhand de energie en enige snelheid terug. De tweede ronde ging dan ook beter. Toch was mijn verbazing groot dat ik als derde vrouw bij de 50+ over de meet kwam.


Een kwartiertje na onze aankomst vertrokken de seniors en de 35+ plussers. Mijn eerder schaamtegevoel verdween helemaal toen ik vaststelde dat ook zij niet liepen tot aan de top! Er werd ook een stukje gestapt!


Al bij al een prettige nieuwe loopervaring.

Berglopen is een niet-olympische langeafstandsloop met grote opeenvolgende hoogteverschillen waarbij er gelopen wordt op een bergachtig terrein en onverharde paden. Zowel de stroken bergop als bergaf zijn lastig. De beklimmingen zijn vooral fysiek bijzonder zwaar. De afdalingen vergen nogal wat behendigheid en techniek. De gemiddelde snelheid ligt bij berglopen ook lager. Het parcours mag bestaan uit één ronde die enkele keren moet worden afgelegd. (8 km en 12 km)

33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page